Family is all I need.


Jam di dinding terus berdetak. 

Aku termenung.
Merenung jarum jam yang bergerak.
Tidak pernah berhenti.
Sebagaimana jantungku yang sentiasa berdegup.

Hatiku juga terus berdebar.

Ku alihkan pandangan ke siling.
Kepala ku baringkan ke atas bantal.
Debaran terus menerus dirasa.
Sebagaimana nafas terus menerus dihembus.

Tapi mengapa tak ku lepaskanmu dari fikiranku.

Cubaan untuk memejamkan mata sudah lama gagal.
Cubaan untuk menutup minda tidak pernah berjaya.
Mengapa mesti aku berfikir?
Pada sesuatu yang tidak pernah aku pasti tentangnya.

Menembus hingga jantung ini terasa agak terhenti.

Otak yang ligat berputar membuatkanku sakit.
Penantian yang lama ini kian sampai kemuncaknya.
Mampukah aku terus bersabar dan menunggu?
Atau patutkah aku menghentikan segala usaha?

It’s been a long day, without you, my friend.

Suhu yang sejuk terus mencengkam.
Ku tarik selimut tebal membaluti tubuhku.
Ibarat kehadiran seorang teman imaginasi.
Yang menemani kala diri diuji.

And I’ll tell you all about it when I see you again.

Wajah-wajah yang ku sayangi terbayang di hadapan mata.
Satu kerinduan yang mendalam mulai terasa.
Berkumpul air mata lalu jadilah mata itu berkaca.
Bilakah mungkin aku meluahkan kembali?

We’ve come a long way from where we began.

Perlukah aku untuk pergi sejauh ini?
Adakah berbaloi semua usaha ini?
Perjalanan yang mengubah siapa aku.
Sehingga aku sendiri tidak mengenali diri.
Dan lupa pada semua masa silamku.
Adakah itu yang dikehendaki?

And I’ll tell you all about it when I see you again.

Oh ke mana harus aku pergi.
Kepada siapa harus aku tujukan.
Di mana harus aku cari.
Teman untuk aku meluahkan.

How can we not talk about family when family is all that we got?
Everything I went through they were standing there by my side.

Wait for me, my family.
I will definitely go back.
To my eternal home.
Where there is my peace.
And my forever love.

Earphone yang terlekat di telinga ku tanggal.
Hatta Ayda Jebat dan Charlie Puth tidak dapat menenangkanku.

11:26 PM, 21/11/2016.
Mohammedia, Morocco.

Comments

Popular posts from this blog

Bangkai.

Aku dan 'aku'.

#Sabar.