Bangkai.




Aku termenung lama,
Melihat bangkai itu,
Merenung apa yang telah terjadi,
Hingga dia jadi begitu.

Aku membayangkan,
Dia telah lama terdampar,
Menunggu dalam kesakitan,
Mengharap agar ada bantuan yang datang.

Dalam keperitan,
Masih mampu bersabar,
Melawan rasa yang semakin menggigit,
Menahan rasa yang semakin menyeksa.

Dalam kesedihan,
Masih mampu untuk melawan,
Arus ombak yang tidak pernah berhenti,
Untuk kembali ke lautan yang diidami.

Detik demi detik berlalu,
Jam demi jam menghilang,
Hari demi hari berlepas lalu,
Namun masih tiada yang membantu.

Kekuatan dalam diri sedikit demi sedikit menghilang,
Keinginan untuk hidup sedikit demi sedikit berkurang,
Penglihatan semakin lama semakin kabur,
Pendengaran semakin lama semakin kurang jelasnya.

Nafas semakin sesak,
Jantung berdegup kencang,
Sakit sesak lagi menyesakkan,
Sempit bagai ada yang menghalang.

Pedih.
Seperti pokok yang telah bercambah akarnya dicabut keras sekali,
Seperti kuku ditanggal dari isinya tanpa sebarang rasa,
Seperti terkupasnya kulit saat diri masih lagi bernyawa.
4000 tahun, masih belum tentu hilang sakitnya.

Mata dikatup,
Hidung mengendur,
Kulit mengelupas,
Tiada lagi tuan kepada si bangkai ini.

Sudahlah terdampar,
Mati tiada yang hirau,
Maka tinggallah ia terbiar,
Menanti manusia yang masih punya rasa risau.

Maafkan aku duhai bangkai yang memilu,
Hanya jika aku menemui kau lebih terdahulu,
Akan ku cuba apa yang ku mampu,
Agar kau tidak perlu melalui saat-saat begitu.

“ Dan Allah tidak akan tangguhkan (kematian) seseorang apabila waktu kematiannya telah datang. Dan Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan. “ (Surah Al-Munafiqun : 11)

p/s : Al-fatihah buat Allahyarhamah Puan Hafsah, Ustazah Pendidikan Islam saya sewaktu Tingkatan 1 dan 2 di Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Tiga, Bandar Baru Bangi. Beliau telah kembali ke rahmatullah pada pagi tadi waktu Malaysia (19/10/2014). Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan semoga beliau tergolong dalam kalangan orang yang solihin.

10.53 AM, 19/10/2014
Mohammedia, Morocco.



Comments

Popular posts from this blog

Aku dan 'aku'.

#Sabar.