Mimpi.

 

Ia datang.
Saat mata aku terpejam.
Memberi warna kepada pandangan yang hitam.
Membawa aku jauh dari dunia yang kelam.

Mereka.
Hadir dalam diam.
Membawa seribu kalam,
Merungkai persoalan yang mendalam.

Aku membisu.
Diam lesu dan kaku,
Tidak mampu bergerak ke sini dan ke situ,
Hanya mampu melihat wajah-wajah yg ku rindu.

Mengapa kau datang ?
Membawa perasaan yang sukar hilang,
Menarik aku dari tidur yang panjang,
Hingga aku tidak mampu bertenang.

Aku letih.
Kau buat aku begini,
Berlari berkejaran mengejar mimpi,
Yang Hadirnya aku sendiri tidak pasti.

Kadang-kadang aku terfikir,
Ini mimpi atau realiti ?
Jelasnya tampak begitu sekali,
Seperti mati hidup kembali.

Termangu-mangu. Tercungap-cungap.
Bingung. Gembira. Kecewa. Sedih. Marah. Takut.
Kau buat aku begini,
Bukan sekali malah berkali-kali.
Dari kecil hingga aku mampu berdiri sendiri.
Tidakkah kau sudah berpuas hati?

Tinggalkanlah aku !
Biarkan aku jalani hidup ini.
Tanpa kedatangan kau di malam dan di siang hari.
Yang membawa kisah yang belum disingkapi.

Biarkan aku sendiri,
Membawa diri kerdil ini,
Ke jalan aku sendiri,
Yang telah ditentukan Ilahi,
Tanpa perlu menyingkap apa-apa misteri.

6.00 PM, 16/10/2014
Mohammedia, Maghribi.






Comments

Popular posts from this blog

Bangkai.

#Sabar.

Aku dan 'aku'.